Sejarah T-shirt Diperkenal


Yang digelar "T-shirt" muncul di Amerika Syarikat apabila itu dikeluarkan oleh Tentera Laut Amerika Syarikat kira-kira pada Perang Amerika Sepanyol. Ia dipaparkan krew-leher dan lengan pendek dan bertujuan untuk dipakai sebagai pakaian dalam di bawah pakaian seragam. Tidak lama kemudian ia telah diterima pakai oleh Tentera sebagai sebahagian daripada ensemble isu standard yang diberikan kepada rekrut. Ia mendapat nama ikonik dari bentuknya menyerupai huruf "T". Dockworkers, petani, pelombong, dan pekerja jenis pembinaan juga mengguna pakai T-shirt kerana lebih suka kain yang ringan dalam keadaan cuaca panas.

Kapas murah dan mudah dibersihkan menjadi baju pilihan oleh ibu-ibu untuk anak-anak mereka sebagai pakaian luar untuk kerja-kerja harian dan bermain. Menjelang tahun 1920-an "T-shirt" menjadi perkataan rasmi Amerika-Inggeris dalam Kamus Merriam-Webster

Baju terawal dicetak adalah mungkin yang Udara Kor meriam Sekolah T-shirt dipaparkan pada Jul 13, 1942 sampul majalah LIFE. Mickey Mouse akan menyusul beberapa tahun kemudian sebagai cetak semata-mata berlesen untuk Tropix Togs, sebuah syarikat yang diasaskan oleh Sam Pejabat di Miami, Florida.

Selain daripada veteran dan pekerja kolar biru, populariti T-shirt meroket ke tahap yang lebih tinggi apabila Marlon Brando memakai satu. Ia menjadi kebiasaan untuk memakai sebagai pakaian luar.

Pada tahun 1960-an, T-shirt menjadi satu cara ekspresi diri sebagai seni boleh pakai dan juga untuk menyampaikan pengiklanan komersial, mesej cenderamata, dan protes. Artis Psychedelic Warren Dayton merintis beberapa politik, dan budaya pop seni kemeja-T yang memaparkan imej-imej Cesar Chavez, kartun politik, dan ikon budaya lain era itu. Reka bentuk yang dihasilkan dalam tahun 1970-an yang popular hari ini kerana mereka kini berada, jika tidak lebih lagi. Beberapa reka bentuk baju yang lebih ketara sejak beberapa dekad lalu termasuk kuning gembira muka-baju T, "lidah dan bibir" logo The Rolling Stones, "Kiss saya, saya Ireland" slogan Hari St Patrick, dan legenda "Saya ♥ NY "atau mana-mana" I ♥ ____ "varian dan spoofs seperti" Saya ♣ anak anjing laut ". Lain-lain reka bentuk baju popular termasuk "Ibu bapa saya pergi ke ______ (nama tempat), dan semua yang saya dapat adalah buruk T-shirt ini!", "Siapa yang terkentut?", "Saya Dengan yang bodoh ->", dan mana-mana standard tie-pewarna tee.


Hari ini banyak jenis aplikasi reka bentuk yang digunakan pada t-shirt
. Kaedah seperti: memberus Air, sulaman, percetakan langsung, pemindahan haba, sablon, plot, dan needlepoint untuk menamakan beberapa.

0 Response to "Sejarah T-shirt Diperkenal "

Post a Comment